Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

نگاهی به 10 فیلم مطرح سینما و 10 طراح لباس آنها

4.56/5 (25)

صنعت مد و فیلم‌سازی به‌طرز جدایی‌ناپذیری به هم گره خورده‌اند زیرا که لباس بخش مهمی از فرهنگ زمانه و تاریخ را روایت می‌کند. حال به این فکر کنید که اگر طراحان معروف حوزه مد تصمیم بگیرند به‌عنوان طراح لباس نمایشی کلکسیونی خلق کنند، به چه نتایج خاطره‌آمیزی منتهی می‌شود. بسیاری از فیلم‌های ماندگار تاریخ سینما لباس‌هایی را به نمایش گذاشتند که تا سال‌ها به‌عنوان یک آیکون ماندگار شدند. این لباس‌ها بعضا به‌دست طراحان مشهوری همچون هوبرت ژیوانشی و شنل طراحی شده‌اند. با هم به بررسی 10 لباس ماندگار از 10 طراح معروف مد می‌پردازیم.

I am love

راف سیمونز در فیلم I am love طراحی تمام‌وکمالی را ارائه نمود. کارگردان این فیلم لوکا گالانینو خالق آثار دیگری همچون Call by your name و A Biger splash نیز هست و ثابت کرده است که شخصیت‌های فیلم‌هایش همگی ویژگی خوش‌استایل‌بودن را دارند. در این فیلم تیلدا سوئینگتن در نقش همسر یک فرد عالی‌رتبه بازی می‌کند. همچنین بر اساس فضای عاطفی و احساسی فیلم تناژهای رنگی و بافت‌های حسی پارچه‌ها کاملا فکرشده انتخاب شده‌اند. در این راستا راف سیمونز که در سال 2009 مدیر خلاقیت برند ژیل سندر بوده، یک دست کامل از لباس‌های تیلدا را طراحی کرده بود که شامل پیراهن‌های کوتاه راسته، زیورآلاتی با تم بافته‌شده و کت ساده براق با یک رنگ خنثی بود. در این طراحی‌ها ما همان امضای لطافت و مینیمالیسم راف سیمونز را به‌خوبی می‌بینیم.

فیلم I am love
فیلم I am love

حتما همه‌ شما لباس مشکی قوی سیاه ناتالی پورتمن در آخرین صحنه فیلم را به یاد می‌آورید. باید بگوییم که پشت طراحی این لباس پوشیده از پر با جزئیات خیره‌کننده، خواهران رودآرته حضور داشتند. در واقع این ناتالی پورتمن بود که این برند را به درن آرنوفسکی نابغه معرفی کرد. البته باید خاطر نشان کرد که طراح لباس این فیلم امی وستکت بوده است که قبلا در فیلم The Wrestler نیز با این کارگردان همکاری داشته است اما تعدادی از دامن‌های باله یا به اصطلاح توتو و لباس‌های اپرا از طراحی و همکاری رودآرته با این طراح پدید آمده‌اند. کیت و لارا مالووی طراحان رودآرته برای طراحی این پروژه مودبوردی تشکیل‌شده از لباس‌های متنوع رقصنده‌هایی از گروه باله تئاتر آمریکا و فیلم‌هایی مثل زندگی دوگانه ورونیکا و The Piano Teacher ساخته بودند.

فیلم I am love
فیلم I am love
فیلم I am love

Stage Fright

حضور دیور در فیلم Stage Fright اثر آلفرد هیچکاک یک اتفاق ماندگار دیگر است. البته هیچکاک در همه‌ آثارش ثابت کرده است که لباس یکی از فاکتورهای اصلی فیلم‌های او محسوب می‌شود. از لباس مشکی کیم نواک در سرگیجه یا کت‌ودامن سبز تیپی هدرن در پرندگان تا لباس‌شب گریس کلی در فیلم To Catch a Thief نه‌تنها به اهمیت لباس در فیلم‌های او پی می‌بریم بلکه به مهارت بی‌نظیر ادیث هد در مقام طراح لباس همه‌ این فیلم‌ها نیز ایمان می‌آوریم.

کیم نواک در سرگیجه
کیم نواک در سرگیجه

اینکه هیچکاک پس از سال‌ها کار موفقیت‌آمیز با هد راضی می‌شود در این فیلم با کریستین دیور همکاری کند، جای تعجب دارد. در واقع ماجرا از این قرار بود که مارلین دیتریچ ستاره این فیلم تنها با یک شرط صریح و مستقیم راضی در بازی‌کردن در فیلم می‌شود: دیور نباشد، دیتریچ هم نیست! پس آقای هیچکاک تصمیم می‌گیرد برای راضی‌ نگه‌داشتن بازیگرش تنها برای لباس‌های دیتریچ در این فیلم به سراغ دیور برود. این کلکسیون کت‌ودامن معروفی که هم‌اکنون در موزه دیور قرار دارد و تعدادی لباس‌شب و پیراهنی با شانه‌هایی پوشیده از پر را شامل می‌شود.

مارلین دیتریچ
مارلین دیتریچ

And God Created Woman

بالمان در And God Created Woman نقش بسیار موثری را ایفا کرد. در واقع راجر ودیم کارگردان فیلم با ساختن یک ملودرام ساده و سطحی چیز زیادی برای ارائه نداشت. البته بزرگترین دستاورد این فیلم بریجیت باردو همسر کارگردان بود که با بازی در این فیلم یک‌شبه به یک ستاره تبدیل شد. شاید تنها نکته مثبت این فیلم بریجیت باردو در لباس‌هایی با طراحی پیر بالمان بود. پیر بالمان در آن زمان به‌عنوان یک طراح کوتور فرانسوی شناخته می‌شد اما در این فیلم با طراحی‌هایی با حس روستایی برای یک دختر در یک شهر کوچک ساحلی جنبه جدیدی از استعداد خود را به نمایش گذاشت. حضور باردو در لباس عروس کوتاه و کژووال در دهه 50 به‌نوعی یک نوآوری محسوب می‌شد و باعث شد تا این لباس به آیکون تبدیل شود. البته نباید از پیراهن یقه‌دار دنیم تاپ یقه قایقی و دامن‌های تنگ لوله‌ای کوتاهی که بالمان طراحی کرده بود، گذشت. به‌نوعی وجود این لباس‌ها بر تن باردو باعث شد به‌عنوان یک بازیگر جذاب توجه فیلم‌سازان زیادی را به خود جلب کند.

پیر بالمان

Last Year at Marienbad

همکاری کوکو شنل در فیلم Last Year at Marienbad یکی از به‌یادماندنی‌ترین و هنری‌ترین نتایج را در برداشت. البته شنل در دهه 30 حضور پررنگی در طراحی لباس برای هالیوود داشت اما پس از دهه‌ها دور بودن از این فضا سرانجام در دهه 60 با همکاری در این فیلم یکی از زیباترین طراحی‌های لباس را برای این فیلم به یادگار گذاشت. فضای دراماتیک و اشرافی فیلم و مکان فیلم که یک هتل به سبک باروک وسط یک باغ بود، به کوکو این فرصت را داد تا پیراهن‌های مشکی کوتاه، لباس‌های شب دنباله‌دار و حتی پیراهن‌های شبی با لبه‌دوزی پر را به نمایش بگذارد. این فیلم که متعلق به سینمای موج نو فرانسه بود، همه چیز را برای داشتن نماهای هنری به سبک فرانسه مهیا کرد و این ویژگی باعث شد تا بار زیبایی‌شناسانه لباس‌ها به‌واسطه نور و صحنه بیش از پیش خود را نشان دهد. در ستایش طراحی لباس این فیلم همین بس که اشاره کنیم به کلکسیون بهار و تابستان 2011 شنل که کارل لاگرفلد برای ادای احترام به این طراحی‌ها ران‌ویی با تم هتل و باغ این فیلم برگزار نمود و ادیتوریالی به سبک باغ مرین‌بد را برای این کلکسیون انتخاب کرد. همچنین مجله ماری‌کلیر نیز ادیتوریال‌هایی با بازسازی صحنه‌های این فیلم منتشر کرده است.

فیلم Last Year at Marienbad

Breakfast at Tiffany’s

حضور هوبرت ژیوانشی در Breakfast at Tiffany’s  از ماندگارترین اتفاقات تاریخ سینما است. این طراح با یک پیراهن مهمانی کاکتل با یک کلاه لبه پهن، یک کت پشمی نارنجی و یک ترنچ کت با روسری هماهنگ با آن، یکی از بهترین کلکسیون‌های سینما را ساخت. شکی نیست که این فیلم یکی از منابع طراحی مد شناخته می‌شود. البته طراح اصلی این فیلم ادیث هد بوده است اما عمده‌ترین لباس‌های هپبورن به‌دست ژیوانشی طراحی شده است. این طراح و بازیگر در طول ساخت فیلم  Sabrina با هم آشنا شدند که این آشنایی به یک همکاری و دوستی چندین ساله منجر شد. از فیلم‌هایی که هپبورن با طراحی‌های ژیوانشی در آن حاضر شده می‌توان
Funny Face , Love in the Afternoon , Charade, Paris When it Sizzles, How to Steal a Millionرا نام برد. جالب است بدانید که لباس مشکی معروف آدری هپبورن در سال 2006 به مبلغ 467200 دلار در جریان یک حراجی به فروش رفت.

Belle de Jour

ایو سن لوران برای فیلم Belle de Jour یک پروژه کمی متفاوت‌تر داشت. او باید برای شخصیتی به نام Séverine Serizy که یک همسر خانه‌دار طبقه متوسط رو به بالا است و بعدازظهرها به‌عنوان یک فاحشه‌ باکلاس و خاص کار می‌کند، لباس طراحی می‌کرد. البته که لوران از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد و مجموعه بی‌نظیری از یک پیراهن استایل فراک، یک کلاه pillbox، کت‌ چرمی لبه‌‌دوزی خز، کت و پیراهن براق مشکی، پالتوی پشمی خاکستری و پیراهن‌های رنگی و کت‌ودامن آماده کرد. با اینکه این فیلم به‌تازگی سالگرد 50 سالگی‌اش را گذرانده اما استایل لباس‌های سن لوران به‌طرز مشخصی، گویی هنوز قابل‌پوشیدن و مد روز هستند.

American Gigolo

یکی از متفاوت‌ترین طراحان این زمینه جورجیو آرمانی است. او اولین همکاری‌اش را در فیلم American Gigolo آغاز کرد. در این فیلم ریچارد گیر در نقش یک اسکورت مرد بازی می‌کند. برای کسانی که این فیلم را دیده‌اند، تصویر اورکت شتری کمربنددار ریچارد گیر در حال سیگار کشیدن هیچ‌گاه از یادشان نمی‌رود. البته همکاری آرمانی با صنعت سینما تنها به این فیلم محدود نشد؛ آرمانی که متخصص طراحی و دوخت کت‌وشلوارهای بی‌عیب و نقص است، در این زمینه کمی متفاوت‌تر از بقیه طراحان شروع به طراحی کرد. از کت‌وشلوارهای معروف سینما که او طراحی کرده است، می‌توان به لباس لئوناردو دیکاپریو در گرگ وال استریت، کریستین بل در نقش بتمن در شوالیه تاریکی، بردپیت در فیلم  Inglourious Basterds و طراحی لباس‌های فیلم  The Untouchables با بازی رابرت دنیرو اشاره کرد.

A View to a Kill

یکی از خاص‌ترین طراحی‌ها در این لیست متعلق به عزالدین علیا در 14مین فیلم جیمز باند در دهه 80 است. در فیلم A View to a Kill علیا با کیس کاملا متفاوتی روبه‌رو بود. شاید بتوان گفت گریس جونز در نقش یکی از زنان سری‌های جیمز باند قوی‌ترین و عجیب‌ترین آنها باشد. دختری که با مردان قدرتمندی در می‌افتد و بر همه‌ آنها غلبه می‌کند، با روحیه مبارز خود به‌شخصه به اندازه جیمز باند توانایی‌ جنگندگی دارد. ترکیب این شخصیت با طراحی‌های اغراق‌آمیز و نوگرای علیا یک نتیجه بی‌عیب و نقص در بر داشت؛ از کت‌وشلوار میله‌ای تا جامپ سوت و بادی سوت‌های آوانگارد تا گل سر سبد این مجموعه که پیراهنی دنباله‌دار به رنگ بنفش تیره است. از آنجایی‌که این کیم جونز بود که در مقام یک سوپرمدل به‌خاطر دوستی‌اش با علیا این طراح را به جان گلن کارگردان معرفی کرد، به نظر می‌رسد تمام این لباس‌ها در فیلم با در نظر گرفتن فرم بدن جونز و تنها برای او طراحی شده‌اند.

Romeo + Juliet

حضور پرادا در فیلم Romeo + Juliet دیگر نام این لیست است. در واقع طراح لباس این فیلم کیم برت بوده است که با طراحی برای یک داستان عاشقانه شکسپیری در دنیای مدرن آمریکا روبه‌رو بود البته که با پیراهن‌های هاوایی، جلیقه‌های چرمی و لباس‌های بالماسکه عجیب رسالت خود را به‌درستی اجرا کرده بود. در بخشی از فیلم کت‌وشلوار آبی نفتی دیکاپریو متعلق به پرادا می‌باشد. هرچند که پرادا دراین فیلم حضور محدودی داشت اما در واقع این تنها پیش‌درآمد یک همکاری بزرگتر بود. سال‌ها بعد باز لورمن کارگردان این فیلم، لئوناردو دیکاپریو و پرادا این همکاری را در ابعاد بسیار بزرگتر در The Great Gatsby ادامه دادند.

Atomic Blonde

قطعا یکی از جذابیت‌های فیلم  Atomic Blonde استایل‌های متفاوت چارلیز ترون جذاب است. داستان فیلم در ارتباط با یک مامور MI6 انگلیس است که در دهه 80 و در دوره فروپاشی دیوار برلین در حال انجام عملیاتی در این کشور است که باعث می‌شود تا کاراکتر قدرتمند ترون نیاز به قرار گرفتن در نماهای درست و مناسب داشته باشد؛ نماهایی که هم حس جنگ سرد را داشته باشند و در عین جذابیت، قدرت این شخصیت را نشان دهند. سیندی اوانس طراح لباس این فیلم با الهام از عکاسی‌های هلموت نیوتن عکاس همان دهه‌ها و یکی از عکاسان مد ماندگار شروع به طراحی برای شخصیت ترون در این فیلم کرد. او از خطوط تیز کت‌وشلوارها و رنگ‌های مونوکروم استفاده کرد و سرانجام برای تاثیر هرچه بیشتر به سراغ آرشیو دهه 80 بعضی از برند‌های معروف رفت. او از طیف وسیعی که شامل ترنچ کت‌های بربری و کت قرمز دیور و نیم‌بوتی از ایو سن لوران می‌شد، استفاده کرد. اما نکته مهم‌تر این طراحی‎‌ها این است که جان گالیانو تنها کسی بود که نه از آرشیو بلکه به‌صورت اختصاصی یک کت براق سفید را برای چارلیز ترون در این فیلم طراحی نمود.

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب