فیوچریسم یا آینده نگری در دنیای مد و فشن

آینده نگری یا فیوچریسم از ایتالیا آغاز شد و بعنوان موضوع قابل توجهی در اوایل قرن 20 در بین مجسمه سازها و نقاشان خودنمایی کرده است، همینطور، آینده‎نگری را در راستای حرکت ها و جنبش های هنری که بخش های دیگری از هنر را نمایان میکنند میتوانیم شاهد باشیم. یکی از این بخش ها “دنیای مد و فشن” میباشد که با سرعت تحت تاثیر این روند قرار گرفته است.

فیوچریسم یا آینده نگری را “قطع ارتباط با گذشته و تجلیل و قدردانی هر موضوع تازه و جدید می نامند” (اعم از شهری یا صنعتی بودن موضوع).
فیوچریسم مارا با اتفاقات و دنیای گذشته مجبور به خداحافظی میکند. با این تعبیر در دنیای فشن و مد فیوچریسم به معنای پارچه ها، طراحی ها، رنگها و برش هایی که بازتابی از بی پروایی ،جسارت،حرکت و سرعت هستند می باشد.

فیوچریسم در دنیای مد
فیوچریسم در دنیای مد

همچون دیگر جنبش ها و حرکتهای هنری، فیوچریسم هم با آغاز جنگ جهانی دوم کم رنگ تر شد اما این حرکت و جنبش تاکید خود بر روی طغیان کردن، شورش کردن و ریسک کردن را همچنان در راس ایده های فکری خود قرار داد. اینها اِلمان ها ومولفه هایی هستند که در دنیای مد و فشن منبع ایده‎آلی برای الهام گیری می باشند. شورشی بودن همراه ریسک پذیری که کمی مدرنیته هم با آنها مخلوط باشد.

ورورد فیوچریسم در دنیای مد با این هدف همراه بود که استایل های جدید که توانایی ارضا کردن ایده و حس و حال دنیای مدرن را دارند، کاملتر، پیشرفته تر و سطح بالاتری از این استایل ها را به نمایش بگذارند.

در سال 1914 نقاشی به اسم Giacomo Balla که می توان از بنیانگداران این جنبش شناخت، در تلاش برای ایجاد خط مشی و راهنماهایی در دنیای مد و فشن از نقطه نظر آینده نگری برآمد. او از رنگهای بیرنگ و خنثی، طراحی های متقارن، متناسب و متحدالشکل بودن ها که حاکم بر استایل های روزمره آن دوران بودند به شدت بیزار و حتی گاهی به مسخره کردن این قوانین می پرداخت.

آثار جیاکومو بالا

او اصرار بر این نکته داشت که لباس ها می بایست پویا و پرشور باشند و همینطور بکاربردن تنالیته ی سایه روشن رنگها و استفاده از الگوهای هندسی می بایست در لباس ها حایز اهمیت باشد.
Balla تقارن و متناسب بودن را نمی پسندید و علاقه ی بسیار به عدم تقارن ها در لباس ها و طراحی ها داشت. بعنوان مثال میتوانیم از علاقه ی بسیار او در طراحی آستین کت و ژاکتهایی را مثال بزنیم که در شکل و طول این آستین ها تناسب و تقارن بکار نرفته است. او بیشتر روی طراحی لایه های بسیار در لباس ها که روی هم قرار بگیرند و یا تصادفا حذف بخشی از لباس که در ایجاد نمای جدیدی در لباس جلوه کند تاکید داشت.

در اهداف دنیای مد و فشن ،فیوچریسم تغییرات تازه ایی را به ارمغان آورد که شامل اقداماتی جنجالی و تهاجمی بود.

Balla لباس هایی که در ذهن داشت لباس هایی بودن راحت و ساده و این امکان را میدادند که بدن به آسانی حرکت کندو پوست قادر به تنفس کشیدن باشد.

در 1920 یکی از طراحان فیوچریسم به اسم Ernesto Michahelles که با نام مستعار Thayaht شناخته میشود،”Tuta” را معرفی کرد.
Tuta روپوشی جادار و کاربردی و قابل استفاده برای مردان و زنان بود. Tuta از واژه ایتالیایی “TUTTA”گرفته شده که به مفهوم “همه، هرگونه، همه چیز” می باشد. خیلی زود Tuta توجه عموم را بخود جلب کرد و بعنوان طرحی آینده نگری بازار را در دست گرفت.

یکی از طراحان فیوچریسم به اسم Ernesto Michahelles با نام مستعار Thayaht
Ernesto Michahelles با نام مستعار Thayaht شناخته میشود،”Tuta” را معرفی کرد.

در این زمان فیوچریسم هنوز تاکید بر ایده های خودش برای طراحی لباس هایی که سازگار با سبک‎زندگی‎های پر جنب‎و‎جوش بودند را در راس برنامه هایش داشت و بعنوان یک نوآوری دقیق و درست شناخته میشد.
باید در نظر داشت که این تاکید بعنوان شروع کننده ی مسیری در طراحی لباس بود که به طراحی لباس های ورزشی مدرن هم ختم میشد.

فیوچریسم و آینده نگری در آثار طراحان
فیوچریسم و آینده نگری در آثار طراحان

استایل در حال تحول وشکوفا شدن فیوچریسم

با در نظر گرفتن ایده و طرز فکر “آینده در حال تحول است” جنبش آینده نگر، در دنیای مد و فشن این ایده نقش مهمی را ایفا کرد.

در اوایل 1960 در دورانی که مجله ی ووگ ویراستارش Diane Vreeland بود، مینی‎ژوپ ، لباس های وینیل، رنگهای نئونی و Youthquake مطرح شدند که نشانه هایی مشابه در جهت طغیان بر علیه حمایت از گذشته بودند و نوید اتفاقات جدید در فضای آینده را همراه خود داشتند.

استایل غالب نسل جوان آن دوران، استفاده از المانهایی همچون ” توی چشم بودن و ناب بودن ” بود. در همان دوران Pierrre Cardine و Andre Courrage کالکشنی به نام “عصر-فضا” را معرفی کردند که بازتاب و منعکس کننده دورانی بود که همه هیجان و کنجکاوی در مورد کشفیات فضا را داشتند.

المان “براق بودن لباس، صیقلی بودن و لباس های مینیمالیستی که بر اساس احجام هندسی” طراحی شده بودند دید تازه‎ایی را در این زمان به طراحی ها بخشید. طراحان از پارچه هایی که ترکیبی از مواد مصنوعی را داشتند، پلاستیک ها و استفاده از فلزات در لباس ها را در ذهن داشتند.
آنها نه تنها از فلزات در طراحی ها استفاده میکردند بلکه از رنگ فلزات و براق بودن آنها هم در طراحی ها ایده میگرفتند. آنها از رنگهای خیلی براق و درخشان که معروف به Day-glo بودندو همینطور از رنگ سفید استفاده میکردند.

پارچه های مصنوعی، رنگهای Day-glo ،رنگ سفید و فلزات و رنگهای فلزات همه المانهایی بودند در جهت معرفی فیوچریسم.

فیوچریسم در آثار گرث پو
فیوچریسم در آثار گرث پو
فیوچریسم در آثار گرث پو
فیوچریسم در آثار گرث پو
فیوچریسم در آثار گرث پو
فیوچریسم در آثار گرث پو

به یاد داشته باشیم که تکنولوژی هم تاثیر خیلی زیادی روی دید آینده نگرها داشت، بطوریکه میتوان ادعا کرد آخرین طراحان آینده نگر “مهندسین” بودند.

بعضی از طراحان از تکنولوژی های بسیار پیشرفته در کارهای طراحی خود استفاده میکردند. عده‎ایی دیگر از پارچه هایی که ترکیبی از پارچه و فلز بودند در طراحی هایشان استفاده میکردند. این فن‎آوری این امکان را به طراحان می‎داد تا بتوانند لباس هایی را خلق کنند که در عین لباس بودن ایده های جدیدی را هم منتقل کنند. گاهی این لباس ها در کت‎واک هایشان قابلیت تغییر شکل از لباس به شکل های مختلف را داشتند.

در این زمینه “حسین شالایان” را میتوانیم پیشرو بدانیم ، که در مقالات بعدی به این موضوع بیشتر خواهیم پرداخت.

4.35/5 (23)

به این مطلب امتیاز دهید

0 1 2 3 4 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll Up
error: محتوای محافظت شده