Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

خوش‌پوشش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

4.85/5 (109)

به انتخاب مجله ووگ، این لیست دوازده‌تایی خوش‌پوشش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما هستند. این لیست شامل درام‌هایی با طراحی صحنه و لباس اغراق‌شده، کمدهای لباس پرشکوه فیلم‌هایی مانند “بر باد رفته”، فیلم‌های کالتی که امروزه جزئیات طراحی لباسشان تبدیل به افسانه شده است، مانند کراوات‌های بی‌قید و رهای “انی هال” ساخته‌ی “وودی آلن” و کت و شلوارهای “الویرا هانکوک” در فیلم “صورت زخمی” است.

گیلدا (1946)

“ریتا هیورث” خالق شخصیت زن فریبنده‌ی این فیلم است، که بهترین و باورپذیرترین نقش او در همین فیلم به عنوان یک معشوقه است. او در این فیلم نقش همسر مردی خجالتی (جرج مکریدی) را دارد که صاحب یک کازینو در بوینس آیرس است. در زمان ساخت فیلم بیش از 50000 دلار هزینه‌ی طراحی لباس‌های “ریتا هیورث” شد، که طراحی آن بر عهده‌ی “جین لوئیس” بود. این طراحی‌ها شامل لباس‌هایی با قسمت‌هایی از تور در زیر سینه، پیراهن‌های یقه باز و لباس شبی الهام گرفته از پرتره‌ی نقاشی شده توسط “جان سینگر سارجنت”  به نام “پرتره‌ی خانم ایکس”، است.

پاریس، تگزاس (1984)

تماشای فیلم “پاریس، تگزاس” ساخته‌ی “ویم وندرس” بهترین جایگزین برای سفری واقعی در جاده‌های آمریکا است. در طول سفر شخصیت اصلی فیلم “تراویس هندرسون”  (با بازی هری دین استنتون) از تگزاس تا کالیفرنیا، تمام چشم‌اندازهای پراهمیت آمریکایی حضور پیدا می‌کنند، از غذاخوری‌هایی که با لامپ‌های نئون نورپردازی می‌شوند تا طبیعت وحشی صحرای جنوب غرب. با دیدن فیلم غرق در رستوران‌های آمریکایی پرزرق و لباس‌های “جین  هندرسون” (با بازی ناستاسیا کینسکی)، شامل پیراهن سرخابی موهر افسانه‌ای او، می‌شوید.

رومئو و ژولیت (1996)

طراحی لباس این فیلم، ساخته‌ی “باز لورمن” که اقتباسی از تراژدی کلاسیک شکسیپر است، شهرت زیادی دارد و به سیر داستان هم بسیار وابستگی دارد به خصوص برای نمایش تفاوت سطح زندگی دو خانواده. “مونتاگ‌ها” لباس‌های پرزرق و برق با تم هاوایی و موهای نئونی دارند این در حالی است که “کپولت‌ها” در لباس ساده چرم و جواهرات نقره ظاهر می‌شوند. عشاق نگون‌بخت این فیلم چطور؟ کارگردان این فیلم “لورمن” برای  خلق ظاهر ساده و متفاوت آن‌ها از خانواده‌شان از “میوچیا پرادا” کمک گرفته است.

ماری آنتوانت (2006)

برای بازسازی زندگی بدشگون (و فاسد) ملکه‌ی فرانسه توسط “سوفیا کاپولا”  طراح لباس فیلم “ملینا کانونرو”، که برای این فیلم برنده‌ی اسکار شده است، از پلات رنگ‌هایی استفاده کرده است که متعلق به “لدوقه مکقون”  قنادی معروف در پاریس، است. سپس بر روی ظاهر طراحی‌ها در آتلیه‌ای در روم، با استفاده از ابریشم ، تافته و تورهای متعلق به قرن هجدهم کار شده است.

این مطلب را از دست ندهید  بررسی مد و سبک‌های قرن 17 و 18 (باروک تا نئوکلاسی‌سیسم)

بر باد رفته (1939)

اقتباس “ویکتور فلمینگ” از رمان آمریکایی کلاسیک “مارگارت میچل” عملا تمام رکوردهای پیشین هالیوود را در زمان اکران شکست. طراح لباس این فیلم “واتر پلانکت” برای بازیگر اصلی زن “ویوین لی” لباس‌هایی طراحی کرده است که همیشه از آن‌ها یاد می‌شود، از لباس شب کرم رنگی که در صحنه‌ی اول فیلم می‌پوشد، تا لباس سبز مخملی که خودش از پرده‌های باقیمانده بعد از جنگ می‌دوزد.

محله چینی‌ها (1974)

در این فیلم کلاسیک سینمای نوآر، “فی دوناوی” در نقش “الوین مالوری” ، نقش زنی فریبنده را بازی می‌کند که شوهرش با صنعت فاسد آب در زمان خشکسالی 1930 در کالیفرنیا همکاری دارد. حتی در میانه‌ی این وقایع  پر سروصدا و شلیک پلیس، خانم “دوناوی” همچنان ظاهری شیک با طراحی‌های زیرکانه و رژ قرمزی بی‌نقص دارد.

مضحک روی (1957)

تمام فیلم‌هایی که “آدری هیپورن” در آن‌ها ایفای نقش کرده است از نظر طراحی لباس موفق و بی‌نظیر بوده‌اند، اما این فیلم با استایل  خواستنی‌اش، سرآمد همه آن‌ها است. “فرد آستر” در این فیلم نقش یک عکاس به نام ” دیک آوری” را دارد که کاراکتری بر اساس شخصیت و زندگی “ریچارد اودون” است، و “آدری هیپورن” نقش یک مدل بی‌رغبت را بازی می‌کند که از زندگی خود در گرینویچ سرخورده شده و برای حضور در یک مجموعه مد روانه پاریس می‌شود. “اوبر دو ژیوانشی” طراح تمام لباس‌های “هیپورن” در این فیلم بوده است، که در کنار مناظر شهری ویژه‌ی پاریس، از موزه لوور گرفته تا باغ تویلری، از آن‌ها عکاسی شده است.

سوسپیریا (1977)

اقتباس “لوکا گوادانینو” از فیلم کلاسیک ترسناک دهه هشتادی “داریو آرجنتینو” برای مرور آن فیلم بد نبوده است، اما نسخه‌ی اصلی  بعد از چهل سال  از انتشار همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است. فیلم‌برداری این فیلم در آکادمی رقصی معتبر در آلمان انجام شده است. در این فیلم ساخت ایتالیا، بالرین آمریکایی “سوزی” متوجه حضور چیزی ماورای طبیعی در آن‌جا می‌شود. لباس‌های پرکاری که برای هنرجویان آکادمی در نظر گرفته شده است، شدت صحنه‌های ترسناک در سناریو را تقویت می‌کند.

این مطلب را از دست ندهید  ژان لانوَن، قدیمی‌ترین خانه‌ی مد

زیبای روز (1967)

“ایو سن لوران” طراحی لباس‌های “کاترین دنو” را در این فیلم بر عهده داشته است. فیلمی پیشگام در سینمای فرانسه، که در آن “سورین سریزی” کاراکتر زن خانه‌دار مازوخیست فیلم، بدون اطلاع شوهرش، به عنوان فاحشه مشغول به کار است. لباس‌های او در این فیلم که همگی اوت کوتور هستند، با توجه به موقعیت او در فیلم تغییر می‌یابند. پیراهن گردنی او در صحنه‌ی آخر فیلم به همراه موهای باز، امروزه همانقدر مد روز است که 50 سال پیش بود.

انی هال (1977)

غیرممکن است که صحبت از مد در سینما باشد و حرفی از انی هال به میان نیاید. این فیلم دهه هشتادی الهام‌بخش افراد مختلفی از جمله “کیت ماس” و “هدی سلیمان” بوده است. طراحی لباس شخصیت اصلی شامل: استایل مردانه، تعداد زیادی جلیقه به همراه کلاه‌های بی‌قید و رها، عینک‌های گرد و کراوات‌های طرح‌دار است. “رالف لورن” که تامین بسیاری از این لباس‌ها بر عهده وی بود، مبنای انتخاب آن‌ها را بر اساس استایل خود “دایان کیتن” گذاشته بود.

زندگی شیرین (1960)

هیچ کدام از فیلم‌های “فدریکو فلینی” به پای این فیلم نمی‌رسند، فیلمی که بر طراحی‌ پیراهن‌های زمان خود تاثیر داشته است. داستان فیلم در مورد ستون‌نویس مجلات زرد ” مارچلو روبینی” با بازی “ماچلو ماسترویانی” است، که در تعقیب ستاره‌ی سینما “آنیتا اک‌برگ” و “یونه فرنوکس” زنی اغواگر در روم است. طراحی لباس این فیلم مانند دوره‌ای آموزشی در دنیای مد ایتالیا است. از کت‌های اورسایز در قسمت سرشانه‌ی “ماسترویانی” تا پیراهن مشکی دکلته “اک‌برگ” در صحنه حضور او در فواره تروی.

رشته خیال (2017)

فیلمبرداری این فیلم در آتلیه‌ی خانه مد وودکاک در دهه 60 لندن انجام شده است. آخرین همکاری “پل توماس اندرسون” و “دنیل دی لوییس”  ادای احترامی به طراحی‌های بدیع آن دوره است. طراح لباس این فیلم “مارک بریجز” برای انجام طراحی‌ها، بر روی کار افراد زیادی بررسی‌ انجام داده است از جمله: بالنسیاگا، نورمان هارتنیل و ژیوانشی. سپس آن‌ها را با کار آتلیه‌های قدیمی تلفیق کرده و طراحی لباس‌ شب‌ها را انجام داده است. یکی از این لباس‌ها پیراهن دکلته ارغوانی رنگ در ابتدای فیلم است که از پارچه توری 3 متری متعلق به قرن 17ام درست شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

4 دیدگاه در “خوش‌پوشش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما

لباس اسکارلت از پرده سبز بود نه بنفش

مرسی از توجهتون، مطلب تصحیح شد

کجا لباسی که اسکارلت از پرده ها دوخت بنفش رنگ بود سبز کامل بود😶فیلم برباد رفته رو میگم

مرسی از توجه شما، بله سبز بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب