Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

جنبش آرت نوو الهام بخش مد دهه 1900

4.79/5 (28)

جنبش هنری آرت نوو یا هنر نو از سبک‌های هنری است که در آغاز قرن بیستم بر انواع رشته‌های هنری تاثیر گذاشت و به آنها سمت و سویی نو بخشید. در یکی از مطالب پیشین مدوپیا به سیر تحول مد در دهه 1900 پرداختیم. حال قصد داریم به بررسی تاثیر جنبش هنر نو بر مد دهه 1900 بپردازیم.

جنبش هنری آرت نوو پیش از دهه 1890 آغاز گردید و تا 1914 ادامه داشت. اما تاریخ هنر نشان می‌دهد دوران اوج آرت نوو دقیقا ده سال اول قرن بیستم است. این سبک هنری در تحول رشته‌های گوناگونی همچون معماری، گرافیک، طراحی داخلی، هنرهای دکوراتیو، جواهرسازی، طراحی اثاثیه‌ی منزل، طراحی پارچه، نقره‌کاری، نورپردازی، هنرهای شیشه‌ای، هنرهای زیبا و مد نقش بسیار پررنگی ایفا کرده است. اصطلاح آرت نوو از نام یک گالری گرفته شده که در سال 1895 توسط یک دلال فرانسوی-آلمانی به نام زیگفرید بینگ راه‌اندازی شد. در فرانسه به هنر نو، استایل مدرن هم گفته می‌شود و در بریتانیا گاهی آن را سبک گلاسکو می‌نامند. در ایتالیا نام دیگر هنر نو، سبک آزادی است و در آمریکا به آن تیفانی استایل هم می‌گویند.

آرت نوو

هنر نو در مقابل هنر سنتی و آکادمیک و با هدف نوآوری در هنر شکل گرفت. در سبک هنری آرت نوو بیش از هرچیز هنرمندان تلاش می‌کردند از تکنیک‌های جدید در رشته‌ی خود استفاده کنند و روش‌های سنتی را کنار بگذارند. آنها درواقع به دنبال هنری آزاد و خلاقانه بودند. تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در شکل‌گیری این جنبش بی‌تاثیر نبود. با انقلاب صنعتی، شهرنشینی رو به گسترش بود و همین در سبک زندگی مردم تفاوت‌هایی ایجاد می‌کرد. نقش زنان در زندگی شهری، متفاوت از قبل شده بود و قاعدتا سبک لباس پوشیدن آنها نیز تغییرکرده بود. از طرفی مردم در رفاهی نسبی بودند و فاصله‌ی طبقاتی آنقدر زیاد نبود، در حدی که اغلب مردم جامعه می‌توانستند خوب لباس بپوشند. علاوه بر اینها پیشرفت‌های تکنولو‌ژی در زمینه‌های مختلف صنعتی، کار هنرمندان را تا حد زیادی آسان می‌کرد، سرعت می‌بخشید و روش‌های جدیدی در اختیار آنها قرار می‌داد.

این مطلب را از دست ندهید  استایل بوهو چیست؟

 

آرت نوو

مد زنان دهه 1900 سختی‌های مد عصر ویکتوریا را نداشت. لباس زنان محدودیت کمتری داشت و اغلب سبک و راحت بود. آستین لباس‌ها بلند بود و سیلوئت دامن کم‌حجم و شبیه به شکوفه گل بود. در این دهه فعالیت اجتماعی زنان برای داشتن حقوق برابر با مردان باعث شد بسیاری از الگوهای لباس مردانه در سایه‌ی مدرن‌سازی‌ جنبش هنر نو، وارد لباس زنانه شود.

آرت نوو

با وجود اینکه صنعتی شدن موجب نوآوری هنرمندان آن عصر بود اما منبع الهام اصلی آنها طبیعت بود. نقوش و موتیف‌های گل آفتابگردان، گل میخک صدپر، گل لاله و گل خشخاش و همچنین انواع حشرات بزرگترین منبع الهام طراحان سبک آرت نوو بود. از این موتیف‌ها به صورت ریتمیک و متقارن در طراحی پارچه، تزئینات لباس و طراحی اکسسوری استفاده می‌کردند. بسیاری از کمپانی‌های نساجی آن زمان پارچه‌هایی با نقوش آرت نوو طراحی می‌کردند و یکی از استودیوهای معروف طراحی پارچه به سبک آرت نوو، سیلور استودیو در انگلستان بود.

آرت نوو

در هنر نو علاوه براینکه برای طراحی نقوش و موتیف‌ها از طبیعت الهام گرفته می‌شد، زیورآلاتی به فرم پروانه، ساقه، برگ، گلبرگ و بال حشرات نیز ساخته می‌شد. یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های هنر نو توجه به جزئیات بود. برای مثال می‌توان به تزئینات ظریف در قسمت پاشنه‌ی کفش‌ها اشاره کرد. البته در کنار این المان‌های منحنی ملهم از طبیعت، گاهی در طراحی، اشکال هندسی را با نقوش طبیعی ترکیب می‌کردند.

آرت نوو

در اواخر قرن نوزدهم ترکیب رنگ سبز و زرد در طراحی پارچه و لباس بسیار محبوب بود و اصطلاح greenery-yallery برای این ترکیب رنگی بسیار شنیده می‌شد. همچنین رنگ‌های دیگری مانند سبز زیتونی، قرمز تیره، خردلی، قهوه‌ای و انواع آبی از رنگ‌های محبوب و پرکاربرد در طراحی لباس بودند.

این مطلب را از دست ندهید  چطور مانند سلبریتی ها اکسسوری ها را استایل کنیم

آرت نوو

از پارچه‌های محبوب سبک آرت نوو می‌توان به ابریشم و ساتن اشاره کرد. این دو پارچه برای درآوردن سیلوئت S پیراهن‌های زنانه که در دهه 1900 معروف بود، بسیار مناسب بودند و معمولا با گلدوزی، اپلیکه و توردوزی تزئین می‌شدند.

آرت نوو

شاید بتوان به جرات گفت که در هنر نو اکسسوری بیشتر از لباس بر استایل تاثیر می‌گذاشت. با توجه به نگاه ویژه‌ی این سبک به نوآوری و مدرن‌سازی، در ساخت زیورآلات از روش‌ها و مواد بسیار متفاوتی استفاده می‌شد. گاهی  در یک اثر موادی کنار هم قرار می‌گرفتند که تناسبی با هم نداشتند. مثلا برای ساخت جواهرات شیشه را با طلا، عقیق، الماس، مروارید یا مینا ترکیب می‌کردند و چنین تکنیک‌هایی تا قبل از پیدایش آرت نوو رایج نبود.

آرت نوو

هنر نو که خود تاثیرگذارترین سبک بر مد دهه 1900 است، برخی از عناصر سبک روکوکو را با کمی تغییر در قالب هنری مدرن‌تر ارائه کرده است. همچنین از هنر ژاپنی باستان در آثار آرت نوو به میزان زیادی استفاده شده که مثال بارز آن استفاده از موتیف‌های شرقی در طراحی پارچه است.

آرت نوو

از معروف‌ترین طراحان لباس سبک آرت نوو می‌توان به Doucet  ،Worth و Poiret اشاره کنیم. پائول پویرت که ابتدا به‌خاطر طراحی لباس تئاتر شهرت داشت، با طراحی‌های متفاوتش باعث شد لباس زنانه آزاد و راحت شود. او از رنگ‌های روشن و موتیف‌های شرقی در طراحی‌هایش استفاده می‌کرد و پیش از اینکه خانه‌ی مد خود را تاسیس کند، در کنار دوثه و ورث تجربیاتی کسب کرده بود.

آرت نوو

در زمینه‌ی اکسسوری هم رنه لالیک هنرمند فرانسوی به خاطر استفاده‌ی متفاوت از شیشه در ساخت جواهرات شهرت زیادی داشت. از میان طراحان معاصری که از هنر نو در برخی مجموعه‌هایشان الهام گرفته‌اند، می‌توانیم به آنا سوئی، توری برچ و امیلیو پوچی اشاره کنیم.

0/5 ( 0 نظر )

به این مطلب امتیاز دهید

1 دیدگاه در “جنبش آرت نوو الهام بخش مد دهه 1900

عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب